Lesing operacyjny samochodu

Leasing samochodowy    

Czy istnieje obecnie bardziej wygodny środek transportu niż samochód? W przeciwieństwie do innych pojazdów, można nim dotrzeć w prawie każde miejsce i przemierzyć wiele setek kilometrów, czy to jadąc do pracy, czy na wakacje. Rower nie jest w stanie z nim wygrać, zwłaszcza zimą. Niestety, powszechnie wiadomo, że auta nie są tanie i potrafią często się psuć, co nierzadko spędza sen z powiek ich właścicieli. Jednak istnieje sposób, który pomaga częściowo pozbyć się wad związanych z posiadaniem pojazdu – leasing samochodowy.
Niektórym może wydawać się on czymś podejrzanym i budzącym wątpliwości. Dla innych jest swego rodzaju wybawieniem. Jak jest naprawdę? Za chwilę postaramy się rozwiać przynajmniej część wątpliwości związanych z tą opcją.

Lasing samochodowy - wymarzone auto

Leasing – co to jest?  


Być może to pytanie wydaje się naiwne dla doświadczonych użytkowników dróg lub prawników, ale dla przeciętnego obywatela sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana. Czym więc jest leasing? Jest on formą finansowania auta. Z Art. 709 kodeksu cywilnego czytamy:

„Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.”

Innymi słowy, klient udaje się do salonu po wymarzony model pojazdu, wybiera go i wówczas dealer samochodowy może zaproponować mu umowę leasingową. Dla potrzeb tekstu załóżmy, że korzystający z auta ją podpisuje, a tym samym zgadza się na jej warunki. Umowa taka nosi miano umowy nazwanej. Cały proces polega na udostępnieniu auta klientowi (samochód ten należy do leasingodawcy, w tym przypadku do dealera, bądź firmy za którą stoi) – zwanego dalej leasingobiorcą – w zamian za opłacanie jego użytkowania w formie stałych rat. Przedmiot wynajmu – a więc auto, za którego eksploatowanie będziemy płacić – może należeć do firmy leasingowej. Taka sytuacja ma miejsce, gdy klient nie spłacił całości rat i musiał auto zwrócić – o wadach i zaletach tego typu umowy będziemy pisać trochę później. Teraz zaś przyjrzyjmy się właściwym rodzajom leasingu.

Dla kogo leasing?

Z pewnością szerokie pole do popisu mają tutaj mali i średni przedsiębiorcy, którzy potrzebują auta do prowadzenia biznesu. Firmy świadczące usługi leasingowe chętnie zawierają z nimi umowy. Należy tu również nadmienić, że właściciele pojazdów nie mają w swojej ofercie jedynie standardowych sedanów czy hatchbacków. Oferta składa się także z użytkowych busów, czy tzw. dostawczaków, które nierzadko są podstawą działalności drobnych przedsiębiorców w wielu branżach.
Skala zawierania takich umów jest duża w przypadku szefów niewielkich firm. Dzieje się tak ze względu na trudności z wzięciem kredytu bankowego na auto przez prowadzących działalność gospodarczą na mikro lub średnim poziomie. Z kolei dla leasingodawców nie stanowi to problemu, dlatego współpraca obu tych stron układa się doskonale.
Jaka jest więc różnica między kredytem a leasingiem? Przede wszystkim dzieli je podejście do kwestii własności. W przypadku tego pierwszego – pojazd spłacony z pożyczonych przez bank pieniędzy należy automatycznie do kredytobiorcy, w drugiej sytuacji auto należy do leasingodawcy przez cały okres trwania umowy aż do momentu, gdy klient spłaci wszystkie raty i dostanie prawo wykupu tego środka trwałego.
Udogodnieniami dla przedsiębiorców jest możliwość odliczenia podatku VAT od paliwa i samochodu, którym porusza się w ramach prowadzenia własnej działalności. Istnieje również atrakcyjna opcja dla leasingobiorcy, która polega na wymianie starego pojazdu na nowy, bardziej zaawansowany technologicznie. Jednakże taki manewr można wykonać dopiero pod koniec trwania umowy.

Lesing operacyjny samochodu

Jakie typy leasingu wyróżniamy?

W każdej umowie tego rodzaju, wyodrębniamy jej dwie odmiany: leasing operacyjny i finansowy. Obie kategorie kontrastują ze sobą pod względem przepisów podatkowych. Jakie to zasady? I czym tak naprawdę różnią się między sobą?
Leasing operacyjny to nic innego jak rodzaj finansowania, który uwzględnia prawo leasingobiorcy do wykupu po upływie okresu umowy oraz po uiszczeniu odpowiedniej sumy pieniędzy. Opcja ta jest dobrowolna i klient może, ale nie musi z niej korzystać. Leasing finansowy polega zaś na przekazaniu prawa własności do pojazdu na leasingobiorcę z chwilą, gdy ten spłaci ostatnią ratę lub całą sumę za samochód, którą leasingodawca wydał na jego kupno.

Co jest potrzebne, by zawrzeć umowę leasingową?

Tak naprawdę taką umowę jest szybciej i prościej zakontraktować niż kredyt bankowy. Przede wszystkim z tego względu, że nikt nie pyta o zdolność do pobierania pożyczek, nie traci się również mnóstwa czasu na kolejki w urzędach i nie zadaje się trudów związanych z biurokratycznym systemem. Sytuacja zawarcia umowy leasingowej jest podobna do składania wniosku o chwilówkę – czyli mniej poważna i czasochłonna. Przedstawia się jedynie swój dowód tożsamości, zaświadczenie o zatrudnieniu oraz dokument potwierdzający przedstawione przez nas dochody. Wszelkie formalności bierze na siebie firma leasingowa, więc nie trzeba się martwić, że ktoś odeśle nas z kwitkiem. Leasingodawca odpowiada również za zakup wybranego przez klienta auta, za jego ubezpieczenie AC i OC oraz rejestrację pojazdu w danej miejscowości.

Leasing samochodu - BMW

 Zdecydowałeś się na leasing? Zobacz, o czym musisz pamiętać

Zawarcie umowy leasingowej jest sprawą o wiele prostszą od otrzymania kredytu na auto z banku. Warto jednak znać pewne szczegóły, by potem niepotrzebnie się nie rozczarować.
Rata leasingowa, którą uiszcza się każdego miesiąca w określonej ilości i w odpowiednim dniu, składa się na dwa elementy: raty kapitałowe oraz raty odsetkowe z tytułu finansowania. Te pierwsze dotyczą spłaty początkowej wartości samochodu, drugie są odsetkami ustalonymi przez leasingodawcę. Proces wykupu działa więc podobnie jak w przypadku kredytu bankowego. Dodatkowo musimy być świadomi, że możemy być zobowiązani do sfinansowania opłaty wstępnej oraz krańcowej.
Powinniśmy również trzymać rękę na pulsie w przypadku czytania regulaminów. Niestety, możemy stać się ofiarą ukrytych kosztów takich jak: kary umowne, ograniczenia w ilości użytkowników, zakazy wyjazdu za granicę, opóźnienie w spłacie raty czy nagła zmiana jej stawki na wyższą.
I na koniec – absolutnie nie należy zmieniać niczego w samochodzie – w środku i na zewnątrz – gdy to zrobimy, leasingodawca ma prawo stwierdzić, że wartość auta uległa obniżeniu.

Gdzie najlepiej szukać dobrych leasingodawców?

Oczywiście przez internet oraz tradycyjne kanały. Można udać się do najbliższego dealera aut i zwyczajnie zapytać o możliwość leasingu lub o najbliższe firmy, które się tym zajmują.

Michał

Pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy, Kolekcjonuje wyątkowe samochody oraz motocykle.

Artykuły autora | Strona www autora

One thought on “Leasing samochodowy – jaki leasing wybrać, dla kogo leasing”

  1. Ja jakoś nie jestem zwolennikiem brania auta w leasing. Miałem tę wątpliwą przyjemność współpracować z jednym dealerem w tym zakresie.. Więcej tego błędu nie popełnię.

Leave a Reply