Peugeot Boxer prawa strona

Boxer jest jednym z tych samochodów którego śmiało można nazwać przyjacielem i nadać mu imię. Dobry egzemplarz nawet pomimo wieku będzie wiernie służył i jeżeli odpowiednio o niego zadbamy odwdzięczy się bezawaryjną pracą. Ze względu na wiek nie jest to już idealny samochód dla kuriera czy firmy transportowej ale idealnie sprawdzi się jako kolejne auto dla osoby która sporadycznie potrzebuje coś przewieść

Peugeot Boxer

Silnik 1.9 TD (90 KM)
Silnik 1.9 TD jest dość prostym w budowie silnikiem, niezawodnym jednak nie gwarantuje osiągów ferrari. O ile w mieście jest wystarczający o tyle na trasie pod górkę i przy przednim wietrze przyspieszanie nie jest możliwe nawet przy pustym samochodzie. Parę razy miałem sytuację że nie zauważyłem przed sobą wzniesienia i zabrałem się za wyprzedzanie ciężarówki – kończyło to się wyścigiem słoni i błagałem o koniec wzniesienia.
Nie ma co ukrywać że 90 KM to dość mało nawet na tak lekki samochód jakim jest Peugeot Boxer.

Peugeot Boxer przód

Inne silniki

Gama dostępnych silników była dość spora od diesla o pojemnośc 1900 cm i mocy 68 KM po jednostkę 2.8 HDI generującą 127 KM z maxymalnym momentem 300 Nm.

Poniżej tabela silników dostępnych w Peugeot Boxer 1

SlinkiSymbolPojemnośćMocMomentLiczba cylindrów
1.9DPSA DJY (XUD9A)190568 (50)/4600120/2000R4
1.9DPSA D8C (XUD9AU)190569 (51)/4600120/2000R4
1.9TDPSA DHY (XUD9TE)190590 (66)/4000196/2250R4
1.9TDPSA D8C (XUD9TF)190592 (68)/4000196/2250R4
2.0HDIPSA RHV (DW10UTD)199784 (62)/4000192/1900R4
2.5DPSA T9A (DJ5)244686 (63)/4350153/2250R4
2.5TDPSA T8A (DJ5T)2446103 (76)/4200230/2200R4
2.5TDIPSA THX (DJ5TED)2446107 (79)/4000235/2250R4
2.8TDIIveco 8140.432800122 (90)/3600285/1800R4
2.8HDIIveco 8140.43S2800127 (93,5)/3600300/1800R4

 

Spalanie
W mieście spalanie oscylowało w granicach 8-9 litrów w zależności od ładunku natomiast na trasie przy średniej prędkości około 90 km/h spalanie przy pustej pace wynosiło około 7,5 -8 litrów na 100 km co przy stosunkowo dużym samochodzie jest wynikiem bardzo dobrym.

Peugeot Boxer Silnik 1.9 TD

Wymiary

Mój egzemplarz miał zabudowę holenderską więc przestrzeń ładunkowa była dość mocno ograniczona jednak mimo tego na podłodze odstęp pomiędzy zabudową a tylnymi drzwiami wynosi 2300-2500 mm co wystarczało do większości zastosowań.

ModelRozstaw osi
[mm]
Długość przestrzeni ładunkowej
[mm]
Wysokość zewnętrzna
[mm]
Wysokość przestrzeni ładunkowej
[mm]
Szerokość zewnętrzna
[mm]
Szerokość przestrzeni ładunkowej
[mm]
Szerokość
x
wysokość drzwi bocznych
[mm]
Szerokość
x
wysokość drzwi tylnych
[mm]
L1H1285025102150156220241808
(1388 między nadkolami)
1090
x
1449
1562
x
1441
L1H2285025102470188120241808
(1388 między nadkolami)
1090
x
1449
1562
x
1760
L2H1320028602150156220241808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1449
1562
x
1441
L2H2320028602470188120241808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
1760
L2H3320028602725211520241808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
2016
L3H2370033602470188120241808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
1760
L3H4370033602860228020241808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
1760

 

Na co zwrócić uwagę przy zakupie
Nie da się ukryć że samochód jest już wiekowy i raczej nikt nie kupuje Boxera żeby nim jeździć zamiast osobówki. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ogniska korozji gdyż wiele egemplarzy jest dość mocno skorodowanych szczególnie na progach, nadkolach.

Paka Peugeot Boxer
Trzeba też spojrzeć na stan foteli ale nie dlatego żeby ocenić faktyczny przebieg pojazdu ale po to by uniknąc dość drogiego zakupu nowych foteli – kanapa na przód potrafi kosztować do 1000 zł co przy cenach samochodów w granicach 3000-7000 zł potrafi być sporym wydatkiem.
Warto też podnieść płytę na pace i zobaczyć w jakim stanie jest paka.
Silnik powinien być suchy a turbina musi pracować cicho – ewentualna wymiana jednostki napędowej nie jest aż tak kosztowna gdyż silników nie brakuje, były one bardziej żywotne niż buda.

Peugeot Boxer tył

Podsumowanie Peugeot Boxer
Samochód ze względu na wiek nie nadaje się już do najcięższej pracy i podróży ale jest idealny jako środek transportu na krótkie dystanse do przewożenia rowerów, sprzętu biwakowego czy deski surfingowej. Zrobiłem nim kilkanaście tysięcy kilometrów i nigdy mnie nie zawiódł nawet wtedy gdy urwał się wąż od chłodnicy 🙂 Naprawy są dość tanie bo części zamiennych jest bardzo dużo, a samochód świetnie się prowadzi, jest oszczędny i szczerze mogę go polecić każdej osobie która szuka środka transportu na wypady za miasto z całym ekwipunkiem.

Michał

Pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy,

Wpisy | Strona www

One thought on “Peugeot Boxer 1.9TD 1997 – test długodystansowy

  1. ten pojazd jest nieśmiertelny. rzucę anegdotką: byłem z AR 159 2.4 jtdm, moją małą kapryśnicą w Stalowej Woli u Pawlika i tam spotkałem podobny do opisywanego model. Moja religia, paczaizm, kazała mi „popaczeć” a tam 25 tysięcy na liczniku. cytując klasyka: z początku porwał mnie śmiech pusty, a potem litość i trwoga. Oczywiście mechanik który zajmował się moim przypadkiem nie wiedział nic na temat tego peugota, za duży zakład, ale odpowiedzialnego znaleźliśmy szybko. No więc pytam, czy trochę nie za bardzo skręcony ten licznik, na co Sz.P. Mechanik: (cytuje) E gdzie tam, on drugie okrążenie leci 😀

Dodaj komentarz