Peugeot Boxer prawa strona

Boxer jest jednym z tych samochodów którego śmiało można nazwać przyjacielem i nadać mu imię. Dobry egzemplarz nawet pomimo wieku będzie wiernie służył i jeżeli odpowiednio o niego zadbamy odwdzięczy się bezawaryjną pracą. Ze względu na wiek nie jest to już idealny samochód dla kuriera czy firmy transportowej ale idealnie sprawdzi się jako kolejne auto dla osoby która sporadycznie potrzebuje coś przewieść

Peugeot Boxer

Silnik 1.9 TD (90 KM)
Silnik 1.9 TD jest dość prostym w budowie silnikiem, niezawodnym jednak nie gwarantuje osiągów ferrari. O ile w mieście jest wystarczający o tyle na trasie pod górkę i przy przednim wietrze przyspieszanie nie jest możliwe nawet przy pustym samochodzie. Parę razy miałem sytuację że nie zauważyłem przed sobą wzniesienia i zabrałem się za wyprzedzanie ciężarówki – kończyło to się wyścigiem słoni i błagałem o koniec wzniesienia.
Nie ma co ukrywać że 90 KM to dość mało nawet na tak lekki samochód jakim jest Peugeot Boxer.

Peugeot Boxer przód

Inne silniki

Gama dostępnych silników była dość spora od diesla o pojemnośc 1900 cm i mocy 68 KM po jednostkę 2.8 HDI generującą 127 KM z maxymalnym momentem 300 Nm.

Poniżej tabela silników dostępnych w Peugeot Boxer 1

Slinki Symbol Pojemność Moc Moment Liczba cylindrów
1.9D PSA DJY (XUD9A) 1905 68 (50)/4600 120/2000 R4
1.9D PSA D8C (XUD9AU) 1905 69 (51)/4600 120/2000 R4
1.9TD PSA DHY (XUD9TE) 1905 90 (66)/4000 196/2250 R4
1.9TD PSA D8C (XUD9TF) 1905 92 (68)/4000 196/2250 R4
2.0HDI PSA RHV (DW10UTD) 1997 84 (62)/4000 192/1900 R4
2.5D PSA T9A (DJ5) 2446 86 (63)/4350 153/2250 R4
2.5TD PSA T8A (DJ5T) 2446 103 (76)/4200 230/2200 R4
2.5TDI PSA THX (DJ5TED) 2446 107 (79)/4000 235/2250 R4
2.8TDI Iveco 8140.43 2800 122 (90)/3600 285/1800 R4
2.8HDI Iveco 8140.43S 2800 127 (93,5)/3600 300/1800 R4

 

Spalanie
W mieście spalanie oscylowało w granicach 8-9 litrów w zależności od ładunku natomiast na trasie przy średniej prędkości około 90 km/h spalanie przy pustej pace wynosiło około 7,5 -8 litrów na 100 km co przy stosunkowo dużym samochodzie jest wynikiem bardzo dobrym.

Peugeot Boxer Silnik 1.9 TD

Wymiary

Mój egzemplarz miał zabudowę holenderską więc przestrzeń ładunkowa była dość mocno ograniczona jednak mimo tego na podłodze odstęp pomiędzy zabudową a tylnymi drzwiami wynosi 2300-2500 mm co wystarczało do większości zastosowań.

Model Rozstaw osi
[mm]
Długość przestrzeni ładunkowej
[mm]
Wysokość zewnętrzna
[mm]
Wysokość przestrzeni ładunkowej
[mm]
Szerokość zewnętrzna
[mm]
Szerokość przestrzeni ładunkowej
[mm]
Szerokość
x
wysokość drzwi bocznych
[mm]
Szerokość
x
wysokość drzwi tylnych
[mm]
L1H1 2850 2510 2150 1562 2024 1808
(1388 między nadkolami)
1090
x
1449
1562
x
1441
L1H2 2850 2510 2470 1881 2024 1808
(1388 między nadkolami)
1090
x
1449
1562
x
1760
L2H1 3200 2860 2150 1562 2024 1808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1449
1562
x
1441
L2H2 3200 2860 2470 1881 2024 1808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
1760
L2H3 3200 2860 2725 2115 2024 1808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
2016
L3H2 3700 3360 2470 1881 2024 1808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
1760
L3H4 3700 3360 2860 2280 2024 1808
(1388 między nadkolami)
1265
x
1769
1562
x
1760

 

Na co zwrócić uwagę przy zakupie
Nie da się ukryć że samochód jest już wiekowy i raczej nikt nie kupuje Boxera żeby nim jeździć zamiast osobówki. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ogniska korozji gdyż wiele egemplarzy jest dość mocno skorodowanych szczególnie na progach, nadkolach.

Paka Peugeot Boxer
Trzeba też spojrzeć na stan foteli ale nie dlatego żeby ocenić faktyczny przebieg pojazdu ale po to by uniknąc dość drogiego zakupu nowych foteli – kanapa na przód potrafi kosztować do 1000 zł co przy cenach samochodów w granicach 3000-7000 zł potrafi być sporym wydatkiem.
Warto też podnieść płytę na pace i zobaczyć w jakim stanie jest paka.
Silnik powinien być suchy a turbina musi pracować cicho – ewentualna wymiana jednostki napędowej nie jest aż tak kosztowna gdyż silników nie brakuje, były one bardziej żywotne niż buda.

Peugeot Boxer tył

Podsumowanie Peugeot Boxer
Samochód ze względu na wiek nie nadaje się już do najcięższej pracy i podróży ale jest idealny jako środek transportu na krótkie dystanse do przewożenia rowerów, sprzętu biwakowego czy deski surfingowej. Zrobiłem nim kilkanaście tysięcy kilometrów i nigdy mnie nie zawiódł nawet wtedy gdy urwał się wąż od chłodnicy 🙂 Naprawy są dość tanie bo części zamiennych jest bardzo dużo, a samochód świetnie się prowadzi, jest oszczędny i szczerze mogę go polecić każdej osobie która szuka środka transportu na wypady za miasto z całym ekwipunkiem.

Michał

Pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy,

Artykuły autora | Strona www autora

One thought on “Peugeot Boxer 1.9TD 1997 – test długodystansowy”

  1. ten pojazd jest nieśmiertelny. rzucę anegdotką: byłem z AR 159 2.4 jtdm, moją małą kapryśnicą w Stalowej Woli u Pawlika i tam spotkałem podobny do opisywanego model. Moja religia, paczaizm, kazała mi „popaczeć” a tam 25 tysięcy na liczniku. cytując klasyka: z początku porwał mnie śmiech pusty, a potem litość i trwoga. Oczywiście mechanik który zajmował się moim przypadkiem nie wiedział nic na temat tego peugota, za duży zakład, ale odpowiedzialnego znaleźliśmy szybko. No więc pytam, czy trochę nie za bardzo skręcony ten licznik, na co Sz.P. Mechanik: (cytuje) E gdzie tam, on drugie okrążenie leci 😀

Leave a Reply